ŚWIAT ŁOŻYSK

Klasyfikacja łożysk

Klasyfikacja łożysk dzieli łożyska uwzględniając rodzaj ruchu. Łożyska dzielą się na te umożliwiające wzajemny ruch obrotowy, łożyska wahliwe, umożliwiające ruch tylko po ograniczonej amplitudzie kątowej, prowadnice, umożliwiające wzajemny przesuw prosto lub krzywoliniowy. Łożyska dzielą się również ze względu na kierunek siły obciążającej łożysko. Wyróżniamy łożyska poprzeczne, przejmujące obciążenia prostopadłe do osi łożyskowanego elementu, poprzeczno-wzdłużne, przejmujące obciążenia zarówno prostopadłe jak i zgodne z kierunkiem ruchu, wzdłużne, przenoszące obciążenia zgodne z kierunkiem ruchu osi. Klasyfikacja łożysk jest jasno i precyzyjnie zdefiniowana. Łożyska toczne wykorzystywane są najczęściej w elementach, w których wymagane jest uzyskanie niewielkich oporów w czasie pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu. Łożyska toczne wybierane są również przy zmiennych prędkościach obrotowych wału, ze względu, iż współczynnik tarcia łożysk tocznych w bardzo małym stopniu zależy od prędkości obrotowej. Łożyska biorą udział przy częstszym zatrzymywaniu oraz uruchamianiu maszyn. W takich warunkach łożyska ślizgowe zbyt szybko ulegają zużyciu. Gdy wymagana jest duża niezawodność pracy i duża trwałość, wybór łożyska tocznego jest najlepszym rozwiązaniem.